HAS PSYCHO

Changed from HAS'S PSYCHO-SPIRITUAL CABINET for fear of being a spiritual braggart. THIS IS JUST MY PERSONAL SELF-HEALING BLOG; DEFINITELY NOT PROFESSIONAL MEDICAL OR PSYCHIATRIC OPINION OR ADVICE FROM THE AUTHOR. This blog cannot and must not replace hands-on medical care or the specific advice of your own doctor. Penulisan hanyalah pengalaman dan pendapat peribadi penulis blog dan tidak boleh mengantikan nasihat dan penjagaan perubatan daripada doktor anda.


MEMORY OF A SPECIAL LOVE

Monday, March 02, 2009

LIFE IS NOT SO FAIR

1. “Tak adil”

Ungkapan itu tidak disebut secara lisan. Tetapi itulah maksud akan apa yang diperkatakan oleh arwah.

”Kak habis jaga makan-minum, senaman dan kelakuan. Dapat juga kanser. Orang lain makan tak kawal, badan macam tong MPKB, besar, lebar dan busuk, tapi tak kena kanser.” Dia mengeluh sedih.

2. ”Tak adil!”

Terkejut saya dengan kelantangan penyataannya.

”Pesakit lain KKM belanja berjuta-juta ringgit beli ubat anti-kolesterol. Depa makan ubat, sebab depa nak terus lantak makanan berlemak. Sakit makin teruk, ubat makin banyak ditelan. Nak jalan ke pejabat pun termengah-mengah, nak masuk pintu pejabat pun mesti mengiri. Kita pemandiri kanser, nak dapat ubat nak kuatkan tulang pun tak dilayan. Padahal kita ni kalau dibandingkan dengan pesakit kronik obesiti dan kolesterol tinggi, kita lagi lincah dan bernas, dan lebih berfaedah untuk negara dan bangsa.”

3. ”Tak adil.”

Dia menyebutnya dalam sedu. ”Apa cacat cela saya? Semua saya buat untuknya. Baju kerjanya saya basuh tangan, makan minumnya saya masak sendiri. Dia hendak apa sahaja, saya beri. Dia suruh apa saja, saya buat. Dia paksa telan. Saya telan semuanya. Sekarang dia nak kawin lagi, huu...hu..hu.”

Jawapan saya; ”Hidup ini memangnya tidak adil.” Jika itu yang kita terima, maka semua yang terjadi dapat diterima dengan lebih bermakna.

Nombor 3 kerap berlaku. Malah sekarang ini justifikasi yang kerap dimajukan adalah seperti berikut: ”Awak tengok dia (biasa yang dijadikan model peranan adalah orang yang lebih terkenal dan berkedudukan tinggi), dia kawin lagi, isteri pertamanya beri izin.”

Just the other day, klinik Rabu, isteri yang kemuraungan major kerana suami beristeri lagi. Suaminya putut dipuji. Tak dijemput masuk sekali dalam bilek saya, dia tersengeh-sengeh ingin turut serta. Supportive sangat la tu. Patut pun, dia yang ambil aleh kaunseling dari saya. Hanya dia yang sibuk cakap kat bini dia; "Awak kena sabar la, awak kena terima la. Awak tak nak ganjaran di syurga nanti ker?"

Saya macam tengok drama minggu ini. Sempat terfikir pula, "Kalau bini awak kat syurga, awak kat mana yer?"

Puan-puan, kalau masalah 3 kira berat, berat lagi apabila seorang wanita itu berdepan dengan suami yang mengatal dengan yang sama jantina. Competing with another woman may just propel the first wife into action mode that pave the way for self-actualization, but competing with a man, apa pula ceritanya? Lu fikir-fikirlah sendiri. I don’t know. Hey, I am not even sure which one is worse, competing with a woman or with a man for the commitment of your husband; let say lah..kata orang. A no use husband (for suami yang tak guna). Suami yang tak guna ni, ramai pula wanita yang sayang nak tunjuk pintu depan. Itu kah kewanitaan?

Berbalik kepada penyataan saya yang terdahulu. Kehidupan ini memangnya tidak adil. Life is so not fair kan? If you can accept that emotionally, then you are capable of being realistic and moving forward to better things in life. Even if the unfairness leads to end of life, taking it meaningfully and beautifully results in great contentment. Accept death as the completion of life in this world and beginning of another.

Do not despair and perceive your life as a failure or struggling to find a purpose till the end. The answer is not in a name, title, recognition, award, new car, new wife, etc. etc. or obsessive entries in blog ha ha ha. Some people are too busy feeding their egos that they failed to get to know their true Self.

Bagi wanita yang solehan; cuma bayangkan ini. Kalau lah suami anda itu ditakdirkan esok hilang kerja, hilang daya segala anggota termasuk senjata yang tak guna; sanggupkah puan jaga dia dengan rasa penuh redha, tanpa rasa sakit hati dan tanpa sumpah seranah yang tak verbal? Kalau puan kata puan sanggup, maka janganlah tunjuk akan dia pintu hadapan, moga puan akan beroleh pilihan pintu mana pun di syurga nanti. InsyaAllah.

7 Comments:

  • At March 02, 2009, Blogger dith said…

    It is never a matter of fairness. Only Allah swt knows the unseen, the unknown. As what Allah says in the quran "You may hate something but it's actually good for you and vice versa."

    Tapi saya suka ayat ini:==>
    Saya macam tengok drama minggu ini. Sempat terfikir pula, "Kalau bini awak kat syurga, awak kat mana yer?"

    p.s. Has, your job may be interesting but it must take a toll on your emotional energy...very draining I'd say.

     
  • At March 02, 2009, Blogger Has said…

    dith,

    tak draining juga sebab balik rumah tak yah tengok drama kat tv. tiap klinik mesti ada yang saya pelajari dan insaf.

    he he he, u imagine ya, ada kakak ni presented with perimenopausal symptoms, also tak leh kawal kencing. kita ni nak ajar la dia kegel excercise, so my instruction:
    "Bila akak dok sa'ja tu, akak cuba ....

    Hai belum kita habis instruction; dia kata: "Akak ni tak pernah duduk sa'ja..bla...bla...bla..."

    Saya gelak dan dalam fikiran; "No, no, no, she is not ready." TCA next month. Belum dia keluar saya pesan; "Bulan depan kita bincang samada kakak ada masalah tak bila melancarkan projek dengan suami...bulan depan ya."

    Dia tanya; "Projek apa?"

    Jawab saya sambil memanggil pesakit seterusnya, "Projek atas katil."

     
  • At March 02, 2009, Blogger Has said…

    Message to Umi (about Pak Ako)

    Got your message just now and not publishing it, unfortunately your last e mai with your address is not in my mailbox. Could you e mail me at hasanah@kb.usm.my

    Has.

     
  • At March 03, 2009, Anonymous S.A.M said…

    Salam,

    Anak saya meninggal akibat penyakit kanser bulan lepas dan umurnya baru 1thn 2bln. Semasa berumur 10 bulan beliau telah didiagnos ependymoblastoma Grade 4. Walaupun saya berfikir saya telah "mentally prepared" bagi menghadapi kehilangannya, tetapi kurangnya sokongan dari suami menyebabkan saya sering berasa sedih apabila teringatkannya. Bayangkan dalam masa keluar masuk hospital (setiap 2 minggu sekali bagi tujuan kemoterapi) suami boleh bersikap lepas tangan dan hanya menjenguk bila dia suka nak jenguk.
    Namun begitu, Saya sangat bernasib baik kerana ahli keluarga yang lain dan rakan-rakan pejabat banyak membantu dan memberi sokongan. Juga anak saya sangat baik dan semacam memahami masalah mamanya; hardly he cried and he's always happy and smiling when he's in hospital. Seronok sangat bila di hospital. Kalau org lain tengok pasti tak terfikir dia menghidap kanser.
    Memang sekali fikir hidup ni semacam tak adil tapi harus ingat Allah MAHA KUASA DAN MAHA MENGETAHUI. Cuma saya sendiri tak pasti berapa lama keSABARan boleh bertapak di hati.

    wasalam.

     
  • At March 03, 2009, Blogger Has said…

    Dear SAM,

    Ada orang, kerap juga yang lelaki, mereka tidak pandai atau tidak selesa bila berdepan dengan isu perasaan.

    Ada yang memencilkan diri -withdrawal-bila tidak dapat menangani perasaan yang menekan jiwa. Orang lain atau pasangan terutamanya akan melihat sebagai tidak mengambil berat atau supportive terhadap masalah yang dihadapi.

    Jika itu persepsi puan kemungkinan besar puan akan merasa begitu "kecil hati" dengan kelakuan suami.

    Beri dia ruang, peluang dan penerimaan untuk meluahkan perasaannya tanpa dia merasa dia dipersalahkan. Memang tidak adil bagi puan, tetapi jika puan sudi bekorban, puan mungkin akan mendapat kebaikan. Cubalah.

     
  • At March 06, 2009, Blogger mamayati said…

    Setuju dengan Has mengenai withdrawal sebagai cara yang diguna suami SAM dalam menangani masalah berhadapan dengan anak yang sakit kronik.Tak semua orang boleh menjadi setabah ibu yang mempunyai anak yang sakit.Not even seorang bapa.Suami saya sehingga kini masih keberatan untuk ke Perlis hanya kerana masih dibayangi kesedihan mengenangkan anak sulung kami yang meninggal dunia semasa berumur 17 tahun dalam tahun 2006 di Arau..

     
  • At March 10, 2009, Blogger Has said…

    Yati,

    Betul tu, dan suami atau lelaki macam ini biasanya memendam rasa dan bila di salah tafsir akan merosak hubungan dengan yang dikasihi.

    Ada juga ibu yang kehilangan anak, tidak dapat menguruskan grief atau kesedihan kehilangan itu dengan baik, hati terus membeku atau berterusan meratapi pemergian anak yang dikasihi, dan merosakkan hubungan dengan yang masih hidup.

    Jalan untuk pulih ada, ubah sikap dan cari lah kaunselor yang boleh membantu.

     

Post a Comment

<< Home